Sielun kuvat 2021

Myyntinäyttely kesällä 2021 Luostaripuodissa ja Enonkosken luostarissa. Näyttelyssä on esillä töitä Kuopion tuomiokirkkoseurakunnan 2021 järjestämästä näyttelystä Kärsimyksen ja ylösnousemuksen kuvat sekä Kerimäellä 2018 järjestetystä Sielun kuvat -näyttelystä. Myynnissä on pääosin puolalaisten ja ukrainalaisten taiteilijoiden töitä, joissa hyödynnetään ja muunnellaan ikonitaiteen konventioita uudella tavalla. Työt ovat koskettaneet syvästi näyttelyissä käyneitä sisäistyneellä hengellisyydellään.

Arsen Bereza

Arsen Bereza (1989) asuu ja on kotoisin Lvivistä Länsi-Ukrainasta. Taiteilijana hän on maalannut ja rakentanut installaatioita. Bereza valmistui Valtion taidekoulusta Lvivissä vuonna 2008 ja Lvivin taideakatemian maalaustaiteen osastolta vuonna 2014. Bereza asuu ja työskentelee Lvivissä, mutta on työskennellyt myös Istanbulissa ja Wroclawissa. Arsen Bereza on osallistunut näyttelyihin ja toteuttanut omia taideprojekteja Suomessa, Puolassa, Ukrainassa ja Turkissa. Bereza osallistui Enonkosken luostariyhteisön ikonityöpajaan vuonna 2017.

Taras Kuziv

Taras Kuziv (1986) on lähtöisin Ukrainan Novyi Rozdilista. Hän on valmistunut Lvivin taideakatemian sakraalitaiteen osastolta vuonna 2011. Taulujen lisäksi hän on osallistunut myös kirkkotilojen maalausprojekteihin Lvivissä. Suomeen tulleissa töissä Kuziv tuo lempeästi yhteen kaksi erilaista maailmaa: perinteiset ikoniaiheet sekä some-maailmasta tuttua ilmaisua. Kuziv on osallistunut lukuisiin näyttelyihin Ukrainassa, Puolassa ja Georgiassa.

Kateryna Kuziv

Kateryna Kuziv (1993) on kotoisin Ukrainana Lvivistä. Hän on valmistunut Lvivin taideakatemian monumentaalitaiteen osastolta vuonna 2015. Graafisen pelkistetyillä maalauksillaan Kuziv pyrkii ilmaisemaan aineellisesti Jumalan sanaa, joka merkitsee hänelle historiallisen perinnön sijaan elävää todistusta nykyajan ihmisen uskosta. Kuziv on osallistunut moniin taideprojekteihin ja näyttelyihin Ukrainassa, Puolassa, Georgiassa ja Saksassa.

Roman Zilinko

Roman Zilinko (1979) on kotoisin Ukrainan Ternopilistä. Hän on valmistunut vuonna 2003 teologian maisteriksi Lublinin katolisesta yliopistosta, jossa hän on myös harjoittanut tohtorinopintoja taidehistoriasta 2003-2006. Zilinko on töissä kansallisessa Andrey Sheptytsky-museossa Lvivissä. Hänen kansantaidetyyppisiä töitään on ollut esillä näyttelyissä Ukrainassa, Puolassa, Slovakiassa, Ranskassa, Itävallassa ja Yhdysvalloissa.

Danylo Movchan

Danylo Movchan (s. 1979) on valmistunut Lvivin Ivan Trush taidekoulusta taiderestauroinnin alalta (2000) ja Lvivin kansallisen taideakatemian sakraalitaiteen osastolta vuonna 2006. Hän on Ukrainan ikonimaalareiden yhdistyksen jäsen. Movchan on osallistunut yli 60 näyttelyyn ja ulkoilmamaalaustapahtumaan Ukrainassa, Puolassa, ja USAssa. Hän myös osallistui Enonkosken luostariyhteisön ikonityöpajaan 2017 sekä sen jälkeisiin näyttelyihin Suomessa. Movchanin töitä on kirkoissa ja yksityiskokoelmissa Ukrainassa, Valko-Venäjällä, Venäjällä, Puolassa, Saksassa, Italiassa, Ranskassa, Suomessa, Kanadassa ja USAssa.

Basia Mindewicz

Basia Mindewicz, s. 1978 on valmistunut taidekoulusta Puolassa (The Maria Grzegorzewska Academy of Special Education, MA) ja jatkanut opintoja ikonimaalauksen parissa (College of Iconography, Bielsk Podlaski) ja maalannut ikoneita vuodesta 2008. Basia on opettanut ikonimaalausta Puolassa ja Iso-Britanniassa, perustaen Edinburgin ikonikoulun. Hän on osallistunut moniin näyttelyihin sekä kotimaassaan että Iso-Britanniassa. Hän on British Association of Iconographers -seuran jäsen.

”Olen erityisesti kiinnostunut nykyaikaisen ja perinteisen ilmaisun vuorovaikutuksesta. Ikonimaalaus on ollut minulle pitkä kehityksen polku sekä taiteilijana että ihmisenä. Eri taustoista tulevien ihmisten kohtaaminen ja kulttuurien vuorovaikutus ovat syventäneet ymmärrystäni elämästä ja maailmasta, mutta myös kirkastaneet hengellistä kokemustani. Pyrin ikonitaiteen ja nykytaiteen ilmaisukeinoja yhdistämällä tavoittamaan hengellisen kokemuksen. Taiteen tekeminen on minulle prosessi, jossa se mitä koen sisäisesti kohtaa ulkoisen todellisuuden. Se auttaa minua ymmärtämään itseäni ja ympäröivää maailmaa sekä siten mikä meitä erilaisinakin ihmisinä yhdistää,” Basia Mindewicz kertoo.

Natalya Rusetska

Natalya Rusetska (1984) on syntyisin Ukrainan Hmelnytsyistä, mutta hän elää ja työskentelee Lvivissä. Hän on valmistunut Lvivin taideakatemian sakraalitaiteen osastolta.

”Ikoniin kätkeytyy salaisuus tuntemattomasta. Maalaaminen on minulle tulkintaprosessi, joka
perustuu luettuun, nähtyyn ja omiin tunteisiini. Mikä tahansa ympäristössämme voi kutsua
luomaan uuden teoksen.”

Rusetska on osallistunut lukuisiin työpajoihin ja näyttelyihin Ukrainassa, Puolassa, Yhdysvalloissa, Liettuassa, Ranskassa, Romaniassa ja Suomessa.

Anna Makać

Anna Makać (1966) on puolalainen ikonimaalari Gdyniasta. Hän on valmistunut taiteen maisteriksi Torunissa Nikolaus Kopernikus yliopistosta pääaineenaan maalausten restaurointi. Hän on kiinnostunut ortodoksisen perinteen mukaisista ikoneista ja maalannut itse sekä perinteisiä että kansantaidetyylisiä ikoneita. Hän on myös palkittu lastenraamatun kuvittajana. Anna Makać on ollut keskeisesti mukana Enonkosken luostariyhteisön järjestämissä työpajoissa ja taidenäyttelyissä.

Ivan Dashko

Ivan Dashko (1989) on syntyisin Dobroostivin kylästä Ukrainasta. Hän on valmistunut taiteen maisteriksi Lvivin taideakatemian monumentaalitaiteen osastolta. Dashkon taiteilijauran merkittävimpiä töitä ovat kirkkotilojen seinämaalaukset kolmessa Lvivin alueen kirkossa. Ikonimaalarina hän on osallistunut työpajoihin ja näyttelyihin Ukrainassa ja Puolassa.